Konstnärsförening i Vallentuna

Om KiVa – Konstnärsförening i Vallentuna

Konstnärerna i Vallentunas intresse organisation

Vallentunas konstnärer syns kanske inte!? Men dom finns!!

Vallentuna är en gammal jordbruks- och sommarnöjesbygd med förhållandevis liten centralort. Så har det alltid varit även om kommunen växt till idyllisk villastad och pendlarfäste och fått ett modernare centrum.

Men här har alltid varit klent med utrymme för konsten. Utöver ett mindre hörn för månadens konstnär i biblioteket har här aldrig funnits någon fast plats eller galleri eller konsthandel. Befolkningsunderlaget och intresset borde vara tillräckligt men konstverksamhet klarar sällan höga hyror i kommersiella fastigheter och det är ont om lämpliga lokaler.

Men nu finns nya metoder. På nätet.

På Internet kan vem som helst numera på en och samma dag se Mona Lisa på Louvren, besöka Guggenheim i New York eller konstbiennalen i Venedig. Lätt som en plätt kan man gå på konstrunda i världens museer och gallerier och hitta kontakter till verksamma konstnärer i världens alla hörn. Den som vill kan också göra affärer. Med smarta betalningssystem och rutiner kan man inom en vecka ha ett nytt verk från andra sidan klotet i sitt hem.

I avsaknad av en fast fysisk plattform för konsten har därför flera av Vallentunas konstnärer nu samlats i konstnärsföreningen KiVa (Konstnärsförening i Vallentuna). I tidens anda finns vi nu på en mycket fast plats här på nätet.

Här berättar vi om konst, konstverksamhet och verksamma konstnärer i kommunen. På ett mycket enkelt sätt kan du här bekanta dig med ett tjugotal verksamma konstnärer i kommunen och se såväl gamla som nya verk. Här finner du också en kortare profil och bakgrundsbeskrivning samt kontaktuppgifter. De flesta konstnärer välkomnar besök i sina ateljéer eller verkstäder efter överenskommelse. Några finns regelbundet på gallerier och i något fall i egen butik.

Slå dig i lugn och ro ned, ja du sitter säkert redan, och njut av konst av konstnärer du kanske inte visste fanns. Eller återse gamla bekanta och nya verk. Eller sök upp ett verk att för att förgylla din hemmiljö, en gåva till bemärkelsedagen eller bröllopet, en avtackningsgåva eller för något annat festligt tillfälle. Eller varför inte lyfta luren och säga att du kommer förbi och att det är dags att sätta på kaffet..

Vi erbjuder dig en värld av härlig spännande varierande konst som i de flesta fall kan ses live nästan runt hörnet.

Välkommen!

Comments are closed.